"Concert
20-21 century vol.7: early tape music"
A
concert series of Japanese contemporary music after WWII given at Kioi
Hall in Tokyo. This issue includes unreleased and rare tape music.
Toshiro
Mayuzumi "Works for musique concrete X. Y. Z (1953, earliest musique
concrete in Japan)" Makoto Moroi / Toshiro Mayuzumi "Variations
on numerical principle of 7 (1956)" - same source of Hiroshi Shiotani's
CD "Oto no Hajimari wo Motomete" - Toru Takemitsu "Vocalism
A.I", "Ki. Sora. Tori (Tree. Sky. Bird)", "Clap
Vocalism" (1956) Yoshio Hasegawa "A musical tale for radio
"The World in the Jar (1956)"
I
found these recordings through my favourite p2p Soulseek. Soundquality
is not very good (direct from an old vinyl) but it fills a gap in the
history of electronic music.
Mayuzumi shows his interest in films here already, presenting many acoustic
scenes. He later scored a lot of movies before dying in 1997. The Moroi
- Mayuzumi collaboration is purely electronic. Takemitsu's Vocalism
AI is a haunting tape piece which really catches your attention. The
others are a bit less expressive. Hashegawa's piece is actually a sort
of radioplay which really MUST have been a big inspiration for John
Zorn's 'Spillane'.
Ранняя японская электронная музыка. Хозяин EARLabs
Иос Смодерс нашел эту запись через peer-to-peer сеть Soulseek, и факт,
что она сграблена прямо со старых виниловых пластинок и кассет, очень
радует. Некачественность записи в данном случае - большой ее плюс. В
аннотации к релизу написано, что это - самая старая конкретная музыка в
Японии. Не уверен - японская культура (в том числе, классическая)
конкретна сама по себе. Но спорить не буду - лопух я потому что в
японской культуре.
Вообще-то говорить об этой музыке совсем
не хочется. Ни один из эпитетов, гипербол и прочих литературных
извращений к ней не подойдет. Нужно ее просто слушать. Громко и
нечасто, чтоб не утратить эффект. И ничем во время прослушивания не
заниматься. Потому что такой почти нереальной силой повествования при
ограниченности средств могут похвастать о-о-о-очень немногие
современные музыканты.
Четырнадцатиминутная композиция
"Variations on numerical principle of 7" Макото Морои и Тоширо Маюцуми
сводит скулы. Треки Тору Такемицу (с 5 по 7) - вообще за пределами.
[indie.org.ua]